Dvorci Srbije

Kaštel Lazar

Ečka

Dvorac Lazar, poznatiji kao Kaštel Ečka, nalazi se u Ečki na teritoriji opštine Zrenjanin. Pustaru Ečku je na licitaciji komorskih dobara kupio Luka Lazar (po nekim svedočenjima oiriginalno «Lazarjan») koji je bio poreklom Jermenin iz Erdelja, 1781. godine. Na pustari je osnovao naselje i izgradio crkvu za stanovnike naselja, odnosno za podanike na imanju. Dvorac je početkom 19. veka u engleskom stilu izgradio Lukin sin Agošton Lazar (po njegovom imenu vidimo da su tada Lazarovi duboko mađarizovani). Imanje i dvorac je 1870. godine otkupio grof Feliks Ornonkur (ili Arnonkur). Novi vlasnici nakon toga dograđuju dvorac i unose znatne izmene, tokom 1898-99. godine. Vremenom porodica dobija novo prezime i predikate te je njeno puno ime De la Fontanj und Fon Arnonkur-Unfercagt (De la Fontagne und von Harnoncour(t)-Unverzagt).

Kaštel Lazar predstavlja prizemnu, ali impresivnu građevinu složene osnove kojoj je naknadno dograđeno krilo u obliku latiničnog slova L. Glavna zgrada je adaptirana tako što je u velikom potkrovlju sagrađen prostor za stanovanje, po običajima palata. U centralnom delu produženog krila izgrađena je kula sa piramidalnim krovom, a u produžetku je u prizemlju aneks sa tremom. Trem se proteže kroz celo južno krilo i oslonjen je na dvostruke jonske stubove. Kompleks dvorca Ečka okružen je malim parkom i nekada je činio veću ambijentalnu celinu u koju je grof Feliks Ornonkur postavio parkovsku skulpturu, fontanu i drugi parkovski mobilijar. Stari pomoćni objekti udaljeni su od dvorca i danas se nalaze izvan kompleksa. Vlasnik je bio poznati uzgajivač punokrvnih konja. Iako značajno izmenjena iznutra i izvana, zgrada dvorca Ečka jedinstvena je građevina. Zgrada predstavlja stilsku orijentaciju bivših vlasnika koji su nesumnjivo uticali na arhitekturi, a mnoga od ovih rešenja se sreću u Južnoj Italiji i na Siciliji.

Nakon što je renovirao i dogradio dvorac grof je priredio bal u čast rođendana svoje kćeri, te je na svečanom otvaranju dvorca 29. avgusta 1820. svirao čuveni Franc List, a tu su bile i najznačajnije ličnosti iz Austrijske Monarhije: među zvanicama je prednjačio grof Esterhazijem (Eszterházy). „Kaštel“ je tokom godina bio mesto okupljanja mnogih ljubitelja lova, a tu su boravili i austrougarski prestolonaslednik Franc Ferdinand i jugoslovenski kralj Aleksandar Karađorđević. Posle Drugog svetskog rata dvorac je konfiskovan, a vlasnici se sele van zemlje. Danas je ovo staro zdanje potpuno renovirano i pretvoreno u hotel. U okolini dvorca se nalaze crkva, ribnjak i derutni vodotoranj. Sve ovo ga čini impresivnom destinacijom za turiste na dnevnoj bazi, ali i za organizaciju festivala, kakav je Franc List Fest, festival klasične muzike, koji se već nekoliko godina održava u dvorcu. Dvorac je proglašen za spomenik kulture 2001. godine. Predstavlja sjajan primer stavljanja nekog dvorca u namenu, i primer uspešnog renoviranja nekog urušenog objekta. U odličnom je stanju i u njega je dozvoljen ulaz.

 

O Kaštelu postoji i legenda, koju opisuje Milan Belegišanin u svojim «Snovima zatravljenih kula»:

«Pre mnogo godina, putujuća družina Jove Čizmića stigla je do zamka u Ečki. Pošto je već bila noć, spahijine sluge su ih smestile u zasebnu kuću u vrtu da prenoće. Tokom sutrašnjeg dana, pored malog vodoskoka zamka, počela je da se gradi bina. Kulise su na svoje mesto stavljene u sumrak istoga dana. Tri spahijine kćerke su sa zanimanjem pratile ove pripreme, a najviše pažnje su posvetile vitkom, prelepom mladiću do pola nagom, koji je radio za trojicu. Kada se spustila noć, spahija je sa porodicom i svitom zauzeo mesto, na pozornici su popaljene sveće i predstava je počela. Bio je to neki lak i naivan komad o mladoj devojci koju saleće mnoštvo udvarača, ali ih ona sve odbija, čekajući svoga dragana da se vrati iz rata. Na kraju, izabranik njenog srca dolazi, rasteruje stare i dosadne udvarače i sve se lepo završava. Spahijine ćerke su oduševljeno tapšale na kraju. Bez obzira na naivnost komada, magija pozorišta se po prvi put odigrala pred njihovim očima. Pa, ipak, nešto ih je zbunjivalo. Na sceni su prepoznali skoro sve glumce koji su tokom dana postavljali kulise, samo nije bilo onog prelepog mladića, i nisu znale gde se do večeras skrivala ova jedina, prelepa devojka u trupi. Glumci su izašli da se poklone, i gle čuda – lepotica je skinula periku i kostim. Pred ćerkama spahije je ponovo stajao lepi mladić od pre podne. Od uzbuđenja, najjače je ciknula najmlađa sestra. Još dugo nakon predstave, mlada devojka se nije odvajala od lepog glumca. Primetivši opasnost, stari spahija je glumcima platio mnogo više od obećanog i otpustio ih. No, mladić nije otišao sa trupom. Danima se glumac sakrivao u senci hrastova ogromnog parka u Ečki. Spahija ništa nije primećivao, sve do jedne večeri, kada ga je probudio lavež pasa. Izašao je na terasu i ugledao u dubini parka dvoje mladih. Gnevan je odvezao pse i napujdao ih na mladića. Mladić je počeo da beži, ali je stigao samo da utrči u kulu, koja se nalazila preko puta glavne zgrade zamka. Tu su ga psi sustigli i rastrgli. Devojka se više nikada nije udavala, ostala je da živi u zamku Ečke sve do svoje smrti. Interesantno je to, da su i nakon spahije, koji je sagradio Ečku i kasniji vlasnici zamka bili stranci. I još nešto: ovaj neogotski zamak nikako da se restaurira do kraja. Dok je glavna zgrada obnovljena, kula preko puta nje, koja je isto tako deo zamka, još uvek je oronula i napuštena. Nekoliko puta je do njenog ulaza dovlačen materijal za obnovu i dovođeni su neimari sa juga. No, svaki put neposredno pre nego što bi radovi započeli, iz unutrašnjosti bi se čulo režanje. Psi koji su rastrgli mladića, sada su postali čuvari njegovog večnog prebivališta. I dan danas, velikim se parkom Ečke, posebno u najsenovitijim delovima mogu primetiti mladi parovi. Kažu da je hladovina ovoga parka lekovita. Devojka, koju ostavi mladić (ode od nje ili umre), dolazi u hladovinu visokog drveća, nadajući se da će ga videti.

Čitavu ovu priču je zapisala pred smrt upravo najmlađa spahijina kćer. Jedino u svom zapisu nije navela, da li je ona u svojim šetnjama parkom uspevala da pomiluje dušu rastrgnutog glumca. Ali, postoji delimičan odgovor i na ovo pitanje. Starice iz sela i dan danas govore kako je kneginja pri povratku iz šetnje kroz šumu vrta bivala samrtno bleda, i kako bi joj se ruke nekontrolisano tresle. Kada bi nakon izvesnog vremena uspevala da se smiri, palila je sveću kraj vodoskoka gde su nekada glumci montirali binu i kulise. Od maja do novembra, park Ečke ispunjava uspavljujući zvuk vodoskoka i teški mirisi borovine i voska.»