Dvorci Srbije

Dvorac Gomboš

Bečej

Udaljen dva kilometra od nadaleko čuvenog Dvorca Fantast, blizu Topolskog puta usred plodne ravnice, napušten i prepušten zubu vremena, nalazi se letnjikovac stare plemićke porodice Gomboš. Okružen je bršljanom, i u njega je teško ući. Pauci su premrežili sve moguće prilaze. U njegovoj blizini je fontana u obliku biste mlade žene koju okružuje nekada velelepni park. Vlasnik imanja Deže Gomboš (Dözsö Gombos), pravnik, i njegova supruga Žužana (Zsuzsana) napustili su dvorac 1944. godine i odselili se u Budimpeštu. Koreni porodice Gomboš su iz Mađarske. Prvi pomen te porodice datira iz 1312. godine.

Nova vlast je njihov dvorac deset godina koristila za dom za stare. Kasnije ga je preuzeo PIK Bečej koji ga je koristio za svoje prostorije. I danas je u dvorištu moguće naći letke koji reklamiraju Novosadski poljoprivredni sajam iz 2002. godine, a u dvorcu su razbacane fascikle, registratori i stara dokumenta koja se tiču poljoprivrednog poslovanja, kao i rasturene police od šperploče. U jednoj od prostorija pronašli smo kalendar iz 2012. godine, što govori da je možda do tada bilo života u dvorcu. Glavni ulaz u dvorac krase četiri korintska stuba tamnooker boje i trem, a dvorac ima i kupolu sa prozorima. Prozori imaju barokne ukrase. Dvorac je sagrađen početkom 20. veka.

Osim letnjikovca, iza Gombošovih ostala je kuća u Bečeju koju danas koristi Auto-moto savez Srbije, zemlja i bogata zbirka knjiga na pet jezika čiji je manji deo sačuvan i nalazi se u Narodnoj biblioteci Bečej. Nakon smrti supruga 1950. godine, Žužana Gomboš (devojačko: Golomboš (Galambos)) izdržavala se od ručnog rada. Naslednike iza sebe nisu ostavili. O Dežeu i Žužani Gomboš malo je toga poznato. Fotografije svedoče da su bili važni učesnici javnog života Bečeja, a zna se i da je Deže bio osnivač prvog teniskog kluba u Bečeju, jednog od najstarijih na ovim prostorima. U zgradi opštine, na zidu svečane sale, nalazi se portret Dežea Gomboša nastao 30-ih godina 20. veka. Pretpostavlja se da je autor jedan dvorski slikar iz Holandije koji je nekoliko godina boravio u Bečeju i to na njihovom imanju.

U dvorac je moguće ući jer je ograda otvorena na dva mesta a ulazna vrata su rasturena. Mogao bi se pretvoriti u reprezentativni ugostiteljski objekat nalik na obližnji Fantast.